To mennesker med mange tanker i hodet

Jeg tror mange hadde hatt godt av å ta seg en ti minutters pause der de heller fokuserer på pusten, istedenfor å manisk springe rundt med støvkosten, skriver spaltisten. Illustrasjon: Camilla Elise Berg

Minimalen: Slik mestrer du stress og uro

Vi kan rydde så mye vi vil rundt oss, men har vi et kaos av tanker surrende rundt i hodet, er det likevel vanskelig å finne sinnsro.

Tekst Illustrasjon:

Camilla Elise Berg

32 år og bor i Oslo. Se mer på camillaelise.com

Et aspekt ved en minimalistisk livsstil er å ha kontroll over de mentale og emosjonelle distraksjonene

Minimalen

En minimalistisk livsstil bidrar til en mer miljøvennlig hverdag. I denne spalten skal jeg fortelle om hvordan jeg og min samboer har blitt bevisste forbrukere, gitt slipp på eiendeler vi ikke trenger, og hvordan materialisme har fått en helt ny betydning. Jeg skal gi råd og tips utifra egne erfaringer, og forhåpentligvis inspirere underveis.

Jeg har sagt mye om de fysiske distraksjonene vi har i livene våre, og hvordan vi kan frigjøre oss fra dem. Et annet aspekt ved en minimalistisk livsstil er å ha kontroll over de mentale og emosjonelle distraksjonene. Og med dette mener jeg evnen til å mestre stress og uro. Minimalisme handler om å forenkle. Vi kan rydde så mye vi vil rundt oss, men har vi et kaos av tanker surrende rundt i hodet, er det likevel vanskelig å finne sinnsro.

Les forrige Minimalen her: Bli minimalist på kjøkkenet

Akkurat som at du kan trene din fysiske kropp for å bygge muskler, kan du også trene sinnet for å oppnå en indre mental styrke.

De siste åtte årene har jeg praktisert meditasjon regelmessig. Det har hjulpet meg å sortere tankene og til å roe sinnet mitt. Dette er noe jeg må praktisere hver dag for at jeg skal føle at det har effekt. Jeg merker at jeg blir mer tilstede i livet, har mer overskudd og energi, og er mer bevisst mine omgivelser. Denne praksisen gjør at jeg takler hverdagen bedre, og lettere takler stress. 

Les også: Oppvokst i økolandsby - uten stress og mas

Mange kjenner på trangen til å rydde når de blir stresset. Noen klarer ikke å slappe av før huset eller leiligheten er ryddet og fri for støv. Om dette er et tegn på god ordenssans eller et ønske om kontroll, kan diskuteres. Jeg tror mange hadde hatt godt av å ta seg en ti minutters pause der de heller fokuserer på pusten, istedenfor å manisk springe rundt med støvkosten.

Akkurat som at du kan trene din fysiske kropp for å bygge muskler, kan du også trene sinnet for å oppnå en indre mental styrke

Jeg er ikke en spesielt ryddig person. Men min minimalistiske livsstil har hjulpet meg med å ha det ryddig hjemme. Vi har ikke så mange ting, så det er ikke så mye å rydde. Jeg kan ikke tørke støv av noe jeg ikke eier. Å ha et hjem med bare de eiendelene som tilfører oss verdi, gir meg ro og harmoni. Hjemmet vårt blir et sted jeg kan slappe av og nyte.

Vinnere er ganske lykkelige de også, har jeg skjønt

Takknemlighet

Å føle takknemlighet er en del av det å ha et oppmerksomt nærvær. Forskning viser at takknemlige mennesker er gladere og friskere enn de som ikke er det. Ved å eie mindre, kjøpe mindre og fokusere mer på kvalitet, har jeg begynt å sette mer pris på de tingene jeg har. Det føles godt å like alle tingene vi har i leiligheten. Det gir meg glede og tilfredshet.

Det føles godt å like alle tingene vi har i leiligheten

Om du ønsker å teste ut meditasjon, kan jeg anbefale appen Headspace. Den er perfekt til deg som ikke har prøvd meditasjon før. Appen gir deg enkle teknikker for å trene sinnet. De har et ti-dagers program som er gratis, der du lærer deg de grunnleggende teknikkene du trenger. Å sette av ti minutter hver dag til meditasjon er absolutt en god investering.

Dette er minimalistens handleliste

Minimalist-spill

For å kick-starte din minimalistiske livsstil, kan du også prøve The 30 days Minimalist Game av The Minimalists. Spillet går ut på at du hver dag i løpet av 30 dager skal rydde og gi bort ting du ikke trenger. Den første dagen rydder du bort én ting, den andre dagen finner du to ting å gi bort, den neste dagen tre ting og så videre. Du kan rydde i alt fra kjøkkenredskaper, elektronikk, klær, toalettartikler, sminke, sko, møbler, verktøy, utstyr og dekorasjoner. Det som er viktig er at du har kvittet deg med tingene før midnatt samme dag. Dette vil hjelpe deg å ta beslutninger og holde deg til planen. Det er åpenbart at det vil være enklere i begynnelsen av måneden. Selg tingene på finn.no, eller på Tise, gi bort til loppemarked, Fretex, gjenbruksstasjonen eller lignende. Hvis du får med deg en venn, kjæresten eller et familiemedlem, kan dere gjøre det til en spill. Den som klarer å holde ut lengst, vinner.

Vinnere er ganske lykkelige de også, har jeg skjønt.

Miljøplukk, miljøtips, forbruk